fbpx
Jak dobierać fonty?

Jak dobierać fonty?

Czas czytania: 3 minuty

Skuteczny content marketing to treści oparte na aktualnych trendach i przedstawione w atrakcyjny sposób. Jednak nawet najbardziej merytoryczne artykuły mogą być niechętnie czytane, jeżeli są zaprojektowane nieprawidłowo. A ten proces zaczyna się już na etapie wyboru fontu, czyli cyfrowej wersji pisma.
W powszechnym użyciu można się również spotkać z określeniem czcionka, warto jednak pamiętać, że z definicji jest to metalowy bloczek prostopadłościanu z lustrzanym odbiciem litery, który w około 1440 roku wynalazł Johannes Gutenberg.

Jak dobierać fonty skutecznie?

Fonty dzielą się na dwie podstawowe grupy: szeryfowe i bezszeryfowe. Podział ten ułatwia komfortowe czytanie tekstu papierowego lub cyfrowego, w zależności od nośnika i jego rozdzielczości. Ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów mają zazwyczaj wartość zagęszczenia pikseli na poziomie nie przekraczającym 100  ppi (pixels per inch) podczas, gdy zagęszczenie druku to nawet 300-600 dpi (dots per inch). Jaki jest komfort czytania w różnych formatach, postanowiła zweryfikować grupa Nielsen Norman. Według opublikowanych w 2010 roku badań, tekst drukowany czyta się o 6,2% szybciej od tekstu wyświetlanego na tablecie (w przypadku badania był to iPad pierwszej generacji). Jeśli jednak przyjrzeć się satysfakcji z czytania, najlepiej wypadł iPad osiągając 5,8 punktów w 7-stopniowej skali. Książki zanotowały ocenę na poziomie 5,6, a najsłabiej poradziły sobie komputery – 3,6/7.

Rodzaje fontów

Font szeryfowy jest krojem dedykowanym publikacjom papierowym. Wyróżniają go charakterystyczne zakończenia liter zwane szeryfami (ang. serif). Tworzą one optyczną linię, która ułatwia prowadzenia wzroku wzdłuż wiersza, dzięki czemu czytanie długich form jest komfortowe. Ograniczona rozdzielczość urządzeń elektronicznych sprawia, że szeryfy mogą nie być wystarczająco wyraźne, przez czytanie tekstu stałoby się męczące .

Najpopularniejsze fonty szeryfowe to m.in.: Times New Roman, MS Serif czy Georgia.

Font bezszeryfowy to krój pozbawiony wszelkiego rodzaju zdobień. Proste zakończenia liter nie mają problemu z poprawnym wyświetlaniem się na urządzeniach elektronicznych, dzięki czemu komfort czytania, także długich publikacji, jest wysoki. W druku fonty bezszeryfowe wykorzystywane są do krótkich, hasłowych form.

Najpopularniejsze fonty bezszeryfowe to m.in.: Arial, Calibri, Helvetica, Tahoma czy Verdana.

Warto pamiętać, że wiedza jak dobierać fonty ma istotny wpływ na odbiór treści i nawet wartościowy artykuł może zamienić w niechętnie czytany blok tekstu. Jest to również pierwszy krok do typografii, czyli dużo szerszych działań projektowania tekstu.