fbpx
Jak stworzyć personę, która usprawni komunikację firmy?

Jak stworzyć personę, która usprawni komunikację firmy?

Czas czytania: 4 minuty

Zmiana strategii nie wymaga szczegółowej analizy kilku tysięcy odbiorców związanych z marką. Wystarczy jeden. Modelowy. Taki, którego każda marka może sobie stworzyć sama.
Tworzenie skutecznych komunikatów marketingowych wymaga znajomości grupy, do której są kierowane. Jednak precyzyjne określenie jej to dopiero połowa drogi do efektywnej komunikacji. Drugim etapem jest stworzenie archetypu klienta, czyli modelowego przedstawiciela grupy, do którego marka będzie dostosowywać swoje komunikaty. Jak stworzyć personę i jakie cechy uwzględnić podczas kreowania jej? To zależy od branży.

Dlaczego persona to podstawa działań?

Persona to modelowy odbiorca, któremu nadaje się konkretne cechy, potrzeby oraz zainteresowania. A im więcej szczegółów, tym lepiej scharakteryzowana grupa docelowa. Dla większej wiarygodności, wielu marketerów decyduje się nawet na dodanie zdjęcia. Stworzona w ten sposób persona ułatwia zdefiniowanie najistotniejszych cech odbiorców, a tym samym modyfikowanie strategii marketingowej. Dzięki personom analiza poprzedzająca wprowadzenie zmian może być przeprowadzona na kilku modelowych odbiorcach, zamiast na kilkutysięcznej grupie. Oczywiście person może być kilka. Wiele marek komunikuje się z całkowicie różniącymi się od siebie grupami, jak rekruterzy i kandydaci, dlatego, aby strategie marketingowe były w pełni skuteczne, powinny być osobne dla każdej z grup docelowych. A każda grupa to oddzielna persona uwzględniająca jej najistotniejsze cechy.

Jak stworzyć personę pan się zastanawia

Jak stworzyć personę?

Projektowanie modelowego odbiorcy często odbywa się na podstawie wyobrażenia o grupie grupa docelowej. To błąd. Narzędzia, takie jak persona są skuteczne tylko wtedy, gdy opierają się na rzetelnych i  popartych badaniami danych. Dlatego tworzenie modelu należy rozpocząć od zbierania danych, a dopiero później zaadoptować je do konkretnych grup. Jakich? Oto kilka przykładów, które podpowiadają, jak stworzyć personę:

CZYNNIKI OSOBOWE

  • Imię – Pozwala określić płeć oraz nadaje personie głębi, dzięki czemu przestaje być ona pustym narzędziem.
  • Wiek – Pomaga określić, jaki język i rodzaj komunikatów, będzie dla odbiorcy najbardziej atrakcyjny.
  • Miejsce zamieszkania – Ułatwia zdefiniowanie codziennych wyzwań, z jakimi zmaga się odbiorca. Jak się okazuje, zupełnie różnych dla mieszkańców małego miasta i wielkiej metropolii.
  • Wykształcenie – Wiedza o poziom wykształcenia ułatwia dostosowanie interesującej tematyki oraz formy jej przedstawienia.
  • Rodzina – Stan cywilny oraz ewentualne potomstwo mogą mieć istotny wpływ na decyzje i budżety zakupowe.

CZYNNIKI ZAWODOWE

  • Gdzie pracuje – Środowisko pracy często pozostaje w korelacji z zainteresowaniami. Ponadto praca ma wpływ na poziom wiedzy konsumenta.
  • Ile zarabia – Średnie zarobki pozwalają estymować budżet na zakupy nie pierwszej potrzeby. Im większe dochody, tym większa szansa na nabycie dóbr klasy Premium.
  • Co ceni w pracy – Wiedza o inspirujących i ciekawych zagadnieniach z obszaru zawodowego może być wykorzystana przez marki działające w kanale B2B.
  • Czego nie lubi – Na podstawie preferencje antypatycznych marka może podkreślić walory swojego produktu lub usługi, istotne dla konkretnej grupy odbiorców.

CZYNNIKI ZACHOWAWCZE

  • Zainteresowania – Pozwalają lepiej zrozumieć motywacje oraz ułatwiają projektowanie komunikatów, które wzbudzą zainteresowanie odbiorcy.
  • Co lubi – Podobnie jak w przypadku inspirujących zagadnień zawodowych, wiedza o preferencjach prywatnych, może być wykorzystana przez marki działające w kanale B2C.
  • Czego nie trawi – Wiedząc, czego odbiorca nie lubi, można działać dwojako: unikając wrażliwych obszarów lub wykorzystując je do eksponowania zalet produktu albo usługi oferowanej przez markę.

Tworząc model odbiorcy, warto uwzględnić branżę, w której marka działa. Informacja ile pieniędzy konsumenci wydają na swój wygląd w skali miesiąca, może być zupełnie bezwartościowa dla serwisu samochodowego i niezwykle cenna dla producenta kosmetyków.

Jak stworzyć personę schemat

źródło:https://amywright.me/buyer-persona-questions/

Na co uważać podczas tworzenia persony?

Persona może być skuteczna tylko wtedy, gdy jest stworzona prawidłowo. Dlatego projektując ją, warto uwzględnić tylko najważniejsze informacje. Zbyt rozległe opisywanie konkretnych cech lub uwzględnianie nieistotnych obszarów może utrudnić korzystanie z persony. Dobrą praktyką jest także rozgraniczenie na konkretne grupy docelowe. Jeden ogólny model klienta może być trudny do zaadoptowania dla konkretnych projektów.

Kiedy tworzenie persony ma sens?

Zawsze. W momencie, gdy marka decyduje się na jakiekolwiek działania marketingowe, powinna również pomyśleć o modelowym odbiorcy. Pomoże on zrozumieć zachowania odbiorców i lepiej dostosować do nich działania komunikaty, które później przełożą się na konkretne korzyści dla marki. Nawet jeżeli grupa odbiorców jest wąska i nieliczna.