fbpx
Real Time Marketing, czyli jak refleks wspiera markę?

Real Time Marketing, czyli jak refleks wspiera markę?

Czas czytania: 5 minuty

Legenda Street Art niszczy na aukcji jedną ze swoich prac wycenioną na ponad milion euro. To wydarzenie jest szeroko komentowane przez media w wielu krajach, a po kilku dniach również przez marki, które bazując na obecnym szumie przedstawiają swoje produkty w ciekawych aranżacjach.

Zjawisko, które było następstwem wydarzeń z domu aukcyjnego, to Real Time Marketing i polega na szybkiej odpowiedzi marki na głośne wydarzenia. Najlepsze kampanie real time marketingowe potrafią dostarczyć konsumentom dużo zabawy, wpływając przy tym na rozpoznawalność marki. Jednak skuteczność marketingu w czasie rzeczywistym warunkuje kilka czynników.

Skąd wziął się Real Time Marketing?

RTM swoją skuteczność opiera na jak najszybszej reakcji na istotne i głośne wydarzenia. Mogą to być sensacje na skalę światową lub istotne wydarzenia branżowe, które mają znaczenie tylko dla konkretnej grupy. Reagując na nie, marka potwierdza, że śledzi światowe i branżowe trendy, udowadnia, że jest pomysłowa, a co najważniejsze – ma szanse na długo zapaść konsumentom w pamięci.

Mimo, iż real time marketing wykorzystywany był już w latach 90-tych XX wieku, to największą popularność zyskał podczas pewnego, ważnego dla amerykanów, wieczoru. Rozgrywany 3 lutego 2013 roku czterdziesty siódmy finał Super Bowl został przerwany z powodu chwilowej awarii zasilania i braku światła na stadionie. Usterka została szybko usunięta, jednak to, co naprawdę zapadło w pamięci amerykanów to szybkość reakcji marki Oreo. Producent ciastek już po kilku minutach wystosował reklamę do ponad 70 tysięcy kibiców zgromadzonych na stadionie i kolejnych 108 milionów przed telewizorami. Opublikowana na Tweeterze, grafika z hasłem: You can still dunk in the dark (W ciemności nadal możesz maczać) w ciągu kilku godzin została udostępniony 15 tysięcy razy.

Prosta i wymyślona przez agencję 360i w zaledwie kilka minut kreacja, osiągnęła spektakularny sukces. Po nocy Super Bowl profil Oreo na Twitterze zaczęło śledzić dodatkowych 2000 osób, a na Instagramie, aż 34 000.

Real Time Marketing Oreo
źródło: https://twitter.com/Oreo/status/298246571718483968

Jakie korzyści niesie RTM?

5 października 2018 roku podczas aukcji prowadzonej w londyńskim Sotheby’s pojawiła się możliwość zakupu kultowego obrazu Banksy’ego Dziewczynka z balonikiem. Okazja do nabycia niedostępnego wcześniej dzieła ikony street art’u, podniosła cenę do zawrotnych 1,3 mln euro. Ku zaskoczeniu uczestników aukcji z ostatnim uderzeniem młotka obraz uległ destrukcji przy użyciu niszczarki wbudowanej w ramę. Niechęć Banksy’ego do komercjalizowania prac nie przeszła bez echa. Również w środowisku marketingowym. Marki rozpoczęły wyścig na aranżowanie swoich produktów w świetle wydarzeń z domu aukcyjnego Sotheby’s. W konsekwencji tego o ich kreacjach mówiło się prawie tak dużo, jak o manifeście samego autora.

Real Time Marketing McDonald
Źródło: https://www.instagram.com/p/BopMSV1A0X-/
Real Time Marketing Łowicz
źródło: https://www.facebook.com/LowiczSamoNajlepsze/photos/a.351140788325359/1597512513688174/?type=3&theater
Real Time Marketing Frosta
źródło: https://www.facebook.com/zlotepaluszki/photos/a.1650905705145026/2261750380727219/?type=3&theater
Real Time Marketing xkom
źródło: https://www.facebook.com/xkompl/photos/a.156028811114056/2151079238275660/?type=3&theater

Co zyskały marki dzięki szybkiej i kreatywnej reakcji na szokujące wydarzenie? Ogromne zasięgi, które nie pochłonęły równie ogromnych budżetów. Wykorzystując szum wokół aukcji, marketerzy stworzyli kreacje, które konsumenci chętnie udostępniali na swoich profilach w różnych kanałach social mediowych. Za darmo.

Współmiernie do rosnących zasięgów, zwiększała się rozpoznawalność marek, która pojawiały się nie tylko w zestawieniach branżowych, ale też w samych wzmiankach dotyczących wydarzeń z londyńskiego Sotheby’s. Wykorzystanie kreatywnych i zabawnych kreacji umożliwiło markom zdobycie sympatii internautów, którzy doceniają pomysłowe akcje marketingowe i chętnie biorą w nich udział.

O czy pamiętać tworząc real time marketing?

Dobrze przemyślana, a jednocześnie szybko opublikowana kreacja może mieć bardzo korzystny wpływ, jednak jej skuteczność jest tym wyższa, im lepiej marka się do niej przygotuje. W jaki sposób? Np. tworząc kalendarz wydarzeń, które są planowane na konkretny dzień. Real time marketing może być zaplanowany z dużym wyprzedzeniem, Tak właśnie zrobiła IKEA, która na ślub księcia Harry’ego przygotowała ciekawą reklamę krzesła.

Real Time Marketing Ikea
źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10155952696287479/?type=3&theater

Do marketingu w czasie rzeczywistym można przygotować się również inny sposób. Przygotowując szablony z logiem lub produktem marki i miejscem na krótką treść, komentując konkretne wydarzenie. Praktyczne szablony w formatach odpowiadających konkretnym mediom mogą ułatwić sprawne działanie, gdy zajdzie taka potrzeba.

Naprawdę viralową kreacje real time marketingową ciężko jest przygotować zawczasu. Musi ona być dostosowana do wydarzenia, którego nie sposób przewidzieć, jak awaria prądu podczas finału Super Bowl. Oczywiście można poczynić przygotowania ułatwiające sprawne działanie, jednak nic nie zastąpi refleksu i czujności. A dobra i wykonana na czas kreacja może przynieść więcej korzyści niż kilkumiesięczna strategia komunikacji.