fbpx
Segmentacja klientów wspiera sprzedaż. Jak ją przeprowadzić?

Segmentacja klientów wspiera sprzedaż. Jak ją przeprowadzić?

Czas czytania: 2 minuty

Stały i satysfakcjonujący poziom sprzedaży to cel niemal każdego przedsiębiorcy. Regularne przychody pomagają firmie stać się całkowicie niezależną, umożliwiają dynamiczny rozwój oraz zatrudnianie najlepszych specjalistów. Warto pamiętać, że wyniki sprzedażowe są tym lepsze, im skuteczniejsze są działania marketingowe. A efektywność tych podnosi segmentacja klientów.

Regularne zwiększanie budżetu marketingowego może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, dopóki firma nie zdefiniuje swoich Klientów. Innej funkcjonalności od komputera będzie oczekiwał student, a na co innego zwróci uwagę profesjonalny grafik. Dlaczego, więc komunikaty kierowane do nich miałby być takie same? To właśnie identyfikacja najważniejszych cech klientów pomaga podzielić ich na grupy o wspólnych atrybutach, które później mogą zostać wykorzystane w trakcie tworzenia strategii marketingowych.

Dlaczego segmentacja klientów ma sens?

Prawidłowo zrealizowana segmentacja to narzędzie doskonale wspierające działania marketingowe. Wiedza na temat nawyków i upodobań klientów pomaga zminimalizować koszty związane z reklamami niedostosowanymi do odbiorców, których skuteczność jest znikoma.

segmentacja klientów dla content marketingu

źródłó: EY

Wyniki segmentacji warto poddać dodatkowej analizie, co pozwoli wyróżnić najbardziej wartościową grupę wśród Klientów. Znając jej preferencję, wystarczy dostosować strategię i przenieść budżet z najmniej efektywnych obszarów. W ten sposób bez dodatkowych kosztów skuteczność działań marketingowych wzrasta.

Jak skutecznie przeprowadzić segmentację?

Skuteczność segmentacji jest ściśle powiązana z kryteriami, według których powstają grupy. Część z nich, jak dane demograficzne: wiek, płeć czy pochodzenie, będą takie sama dla wszystkich branż. Kolejne, jak budżet czy częstotliwość kupowania, dotyczą procesów zakupowych. A jeszcze inne bezpośredni odnoszą się do indywidualnych cech produktów i usług.

Pozyskanie tak szczegółowych danych może nie być łatwym zadaniem, dlatego segmentację dobrze jest poprzedzić badaniami. Na przykład ankietą satysfakcji klienta, która nie tylko dostarczy potrzebnych informacji, ale też wskaże obszary, które mogą wymagać usprawnienia.

W oparciu o dane powstają grupy, które warto dokładnie przeanalizować i opisać. Im więcej szczegółów dla całej grupy, tym skuteczniejsze strategie marketingowe im dedykowane. A stąd już tylko krok do lepszych wyników sprzedażowych.