fbpx
Strategia social media w 7 krokach

Strategia social media w 7 krokach

Czas czytania: 4 minuty

Obecność na portalach społecznościowych to zazwyczaj efektywne wsparcie promocyjne dla marki. Istnieje jednak pewien warunek, który to determinuje – przemyślana strategia social media. Prowadzenie profilu bez planu może się udać, jednak zdecydowanie częściej nie przynosi oczekiwanych rezultatów, generując nieefektywne koszty.

Zaplanowanie konkretnych działań pozwala marce określić kierunek, w którym chce podążać, umożliwiając stopniowe realizowanie celów z nim związanych. Spójność komunikatów czy dostosowanie tonu komunikacji do grupy docelowej to tylko część elementów strategicznych, które pozwalają efektywnie prowadzić fanpage.

Jak powinna wyglądać skuteczna strategia social media?

  1. Analiza stanu wyjściowego

Dobra strategia opiera się na analizie obecnego stanu. Określenie słabych i mocnych stron, obszarów z potencjałem czy tych, które mogą stanowić zagrożenie, pozwala przygotować markę na wyzwania i zagrożenia, pojawiające się z chwilą uruchomienia fanpage’a. Przy analizie stanu wyjściowego dobrze sprawdza się metodyka SWOT.

  1. Określenie grup docelowych

Precyzyjne określenie odbiorców ma ogromne znaczenie. To dzięki temu marka może dostosować tematykę oraz ton komunikacji do języka i zainteresowań, odbiorcy. Podczas określania grup docelowej, przydane może być narzędzie Audience Insights. Drugim krokiem jest stworzenie person, czyli fikcyjnych postaci posiadających cechy grupy odbiorczej. Ważne, aby wśród informacji znalazły się konkretne dane jak imię i nazwisko, wiek, pochodzenie czy zainteresowania.

  1. Wyznaczenie celów

Cel, jaki ma spełniać fanpage to nie zawsze sprzedaż. Bynajmniej nie bezpośrednia. Media społecznościowe z powodzeniem są wykorzystywane do zwiększania rozpoznawalności marki lub kreowania wizerunku eksperta i lidera w branży. W przypadku, gdy marka prowadzi bloga, fanpage może wykorzystywać jako dystrybutora swoich treści. Niezależnie od celu, jaki obierze, ważne jest, aby był one mierzalny, czyli ograniczony w czasie i możliwy do zweryfikowania. Przykładowym celem może być wzrost liczby fanów o 25% w stosunku do poprzedniego kwartału.

strategia social media sm

  1. Wybór kanałów komunikacji

Mając wyznaczone cele oraz sprecyzowane grupy docelowe, czas na wybór środowiska, w którym marka chce być obecna. Każdy kanał komunikacji charakteryzuje się inną grupą użytkowników, dlatego warto wybrać te, w których marka będzie miała do kogo mówić. Spójna strategia komunikacyjna dla biznesowego LinkedIna, artystycznego Instagrama oraz informacyjnego Twittera może być wyzwaniem. A kanałów komunikacji jest znacznie więcej.

  1. Dobór komunikatów

Skuteczna strategia social media zakłada zróżnicowanie treści, co umożliwia utrzymanie zainteresowania odbiorców. Sposobów na komunikacje jest sporo – od tradycyjnych postów i materiałów video, przez infografiki, po cieszące się dużymi zasięgami organicznymi transmisje live. W zależności od charakteru komunikatu marka ma możliwość wyboru najbardziej pasującego formatu i zaangażowania większej liczby fanów.

strategia social media formy
Źródło: https://geekcat.pl/co-warto-publikowac-w-social-media-20-pomyslow-na-angazujace-tresci/ 
  1. Określenie budżetu i harmonogramu

Facebook jest platformą, która ciągle ewoluuje. Niestety dotyczy to również algorytmów, które obecnie zmniejszają zasięgi organiczne. Co to znaczy? Treści, które nie są wspierane dodatkową promocją, zobaczy niewiele osób. Dlatego przed rozpoczęciem obecności w social mediach warto określić budżet np. w skali miesiąca i stworzyć dla niego harmonogram. To pozwoli na efektywniejsze docieranie do odbiorców oraz ułatwi zarządzanie profilem, który nawet w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, utrzyma ciągłość publikacji.

  1. Monitorowanie wyników

Weryfikowanie wyników osiąganych przez fanpage, umożliwia monitorowanie jego kondycji. Ale jakie wyniki mierzyć? Najczęściej są to polubienia profilu, reakcje na publikowane treści czy przekierowania na stronę. Badane wartości dobrze jest umieścić w przedziale czasowym np. tygodnia lub miesiąca i poddać analizie. Wyniki to informacja, jak fanpage radzi sobie na przestrzeni konkretnego okresu i w konsekwencji sygnał, czy strategia wymaga modyfikacji.

Skuteczna i przemyślana strategia social media to klucz do efektywnego prowadzenia profilu marki, niezależnie od platformy. Stanowi ona drogowskaz, który pomaga podążać w określonym kierunku nawet w przypadku kryzysu, dlatego warto przygotować ją szczegółowo i w oparciu o rzeczywiste dane.